“ STRESUL, “boala” civilizatiei moderne”, “STRESUL, inamicul psihicului numarul 1”, “STRESUL nu ma lasa sa adorm”, “ STRESUL ma determina sa mananc”, “STRESUL ma face sa imi pierd rabdarea” s.a.m.d. Iti suna cunoscut?

In general acordam stresului o conotatie negativa insa vreau sa amintesc faptul ca stresul intr-o masura moderata ne sustine in a reusi sa ne canalizam resursele personale pentru a reduce, stapani si/sau tolera solicitarile mediului.

Exista insa o diferenta intre “stresul bun” sau Eustress si “stresul negativ ” numit Distress”. In situatiile de stres producem mai multi hormoni precum adrenalina si cortizol, care cresc tensiunea arteriala si corpul intra in stare de alarma. Acest fapt constituia un avantaj pentru inaintasii nostri. In situatiile de stres se mentineau alerti si luptau sau fugeau. Adrenalina si cortizolul pot sa-ti mareasca timpul de reactie in timpul unei lupte. Pot pompa sange in extremitati cand fugi sau iti pot stimula sistemul imunitar ca sa te protejeze impotriva patogenilor. Acel raspuns la stres iti ofera ce ai nevoie ca sa rezolvi o problema. Daca suntem expusi pe termen scurt la stres, putem chiar sa ajungem sa ne concentram mai bine, putem sa fim mai ageri, ceea ce ne poate imbunatati memoria si capacitatea de munca. In acest caz, stresul devine pozitiv.

La polul opus, daca o persoana trece prin momente dese de stres sau printr-un moment mai dificil, principalele reacţii care apar sunt lipsa rabdarii, a bucuriei, durerile de inimă, palpitaţiile, respiraţiile apăsătoare, crampele şi spasmele musculare, insomniile, obezitatea, o stare generală de rău şi chiar indigestiile. Totodată, atunci când suntem stresaţi ne scade randamentul, nu ne mai putem concentra, avem o instabilitate crescuta si putem cadea chiar si în depresie. In marile corporatii si la locurile de munca solicitante, angajatorii au amenajat spatii speciale pentru angajati, in care acestia sunt invitati sa faca pauze dese pentru ca mai apoi sa se poata concentra mai bine asupra sarcinilor zilnice.

Realitatea este ca stresul este prezent in viata noastra si nu il putem exclude complet insa sunt cateva tehnici la indemena oricui prin care ne putem reseta organismul pentru a-l reechilibra.

  1. Respira adanc si deconecteaza-te de problemele din acele momente.
  2. Danseaza. Mergi la cursuri de dans sau asculta o muzica preferata.
  3. Ia-ti o pauza! Chiar si în cele mai grele zile, cand ai cele mai multe sarcini, o pauza de 10-15 minute te poate face sa dai apoi mai mult randament. Poate iesi sa respiri aer curat sau poate ii telefonezi unei persoane dragi.
  4. Fa sport, orice iti place. Sportul reduce nivelul hormonului de stres din corp si determina creierul sa elibereze endorfine.
  5. Practica meditatia sau focuseaza-te pe un punct fix. Goleste-ti mintea pentru ca mai apoi sa te poti concentra pe ce este cu adevarat important pentru tine.
  6. Practica in oglinda exercitii de ras. Terapia prin ras functioneaza excelent deoarece creierul nu face diferenta intre imaginatie si realitate asa ca daca el primeste semnalul de la muschii fetei ca tu razi, va elibera hormonul fericirii – endorfinele.
  7. Lasa problemele la birou. Cand pleci de la birou, lasa problemele acolo. Detaseaza-te de problemele de la job si bucura-te din plin de timpul liber.
  8. Calatoreste oriunde iti place, indeparteaza-te de agitatia zilnica. Calatoriile reprezinta una dintre cele mai eficiente si sigure investitii in propria persoana.
  9. Ai grija sa dormi suficient si somnul sa fie unul de calitate. Mai multe detalii despre somn gasesti aici: https://academiadecoaching.ro/somnul-de-calitate-primul-pas-spre-sanatate/
  10. Lucreaza cu tine! Ofera-ti timp zilnic pentru tine. Acorda-ti macar 5 minute in care sa te observi, sa identifici orice durere pe care corpul tau o simte si prin care te anunta ca are o anumita nevoie. Asculta-ti corpul si el te va rasplati pe masura!
  11. O carte buna o poti folosi oricand vrei sa te deconectezi.
  12. Mergi la masaj, fa o baie relaxanta cu uleiuri esentiale sau orice altceva te relaxeaza.
  13. Traieste prezentul! Priveste in jur. Bucura-te de peisajul minunat, bucura-te de natura.

Capacitatea de a face fata stresului cotidian reprezinta baza sanatatii noastre fizice si mentale. Suntem singurii capabili sa ne acordam primul ajutor in conditii de stres prin simpla identificare a gandurilor care ne ruleaza in minte, prin inlocuirea lor cu unele pozitive, folositoare si prin adoptarea unui stil de viata sanatos pentru corp, minte si spirit.

Daca intampini provocari in a alinia corpul, mintea si spiritul te astept la un program de dezvoltare personala si coaching in care vom aborda:  

  1. Ce iti doresti cu adevarat in viata ta pe toate planurile.
  2. Ce iti lipseste si te poate ajuta sa ajungi acolo unde iti doresti
  3. Iti vei elaborarea strategii care sa te ajute sa iti indeplinesti scopul. Ai nevoie sa elimini toate conflictele interioare.
  4. Vei declansarea acel buton care sa te va face sa actionezi, acel buton controlat de emotia si de sistemul tau psihologic.

Pana ne vom intalni, te invit sa te relaxezi ascultand aceasta tehnica de eliberare a stresului.

Manuela Balaban on Email
Manuela Balaban
Life & Business Coach 
manuela.balaban@academiadecoaching.ro

Manuela Balaban

Manuela Balaban

Life & Business Coach  manuela.balaban@academiadecoaching.ro

Descarca Webinarul Gratuit

“Succes in viata prin coaching”