Atunci cand auzim cuvantul educatie de cele mai multe ori ne gandim la scoala.
Aceasta este educatia de tip formal, oficial ce are loc in unitatile de invatamant si este dirijata de specialisti in domeniu.
Dar educatia se “intampla” peste tot in mediul de viata al omului, de aceea exista in limbajul pedagogic conceptul de educatie nonformala (desfasurata in ateliere recreeative, spectacole, activitati optionale, etc.) si educatie informala care se refera la ansamblul necontrolat de factori din mediul de viata al persoanei care exercita un rol formativ.
Consilierea educationala (scolara) se ocupa, in principal, de zona remedierii procesului de invatare in scoala pentru elevii dintr-o anumita zona de risc.
Consilierea parintilor consta oferirea de informatii, modele, exemple pentru o mai buna relationare parinte-copil.
Pe langa aceasta, consilerul scolar mai ofera sugestii sau informatii profesorilor in gasirea celor mai bune modalitati de rezolvare a conflictelor, comunicare cu familiile elevilor sau tehnici de cunoastere a personalitatii elevilor.
Coaching-ul educational a fost teoretizat la inceputul lui 2013. Prima data s-a observat ca aplicarea modelelor de coaching in scoli (management si profesori) duce la cresterea performantei profesorilor si la imbunatatirea comportamentului elevilor. Altfel spus, profesorii munceau cu drag si spor, elevii erau mai putin tensionati, conflictele dintre ei se reduceau si erau mai motivati pentru invatare.
Coaching-ul educational cuprinde atat educatia formala-nonformala si informala cu focus pe descoperirea resurselor interioare ale celui care invata, in scopul orientarii catre performanta si dezvoltarea echilibrata a personalitatii acestuia.
In sesiunile de coaching elevii descopera ce ii motiveaza, cum sa faca fata examenelor, cum pot creste increderea in sine sau ce le place cu adevarat sa faca.
Pentru profesori si parinti coaching-ul educational ofera sansa optimizarii tehnicilor educationale in scopul sustinerii si orientarii elevului, copilului catre succes, fara a veni cu “retete” prestabilite sau “sfaturi”. Prin sesiunile de coaching educational fiecare isi descopera propriile resurse de succes, propria “cheie” de rezolvare a situatiilor prin care trece ca parinte sau ca profesor.