Motivatia in familie, la firma si oriunde

Conceptul de motivatie este uneori privit ca un mister – ceva oarecum asemanator unui praf magic, pe care daca il presari peste tine si peste oameni, deodata devin toti plini de energie si dornici sa participe.

Motivatia se bazeaza pe modul in care persoanele sunt tratate si de sentimentele pe care le au fata de munca lor. Poate fi destul de provocator sa declansam motivatia, dar si sa o mentinem.

Motivatia determina in mare masura calitatea si cantitatea muncii depuse. Pentru a lucra si/sau studia la cote inalte, oamenii e necesar sa fie cat mai implicati, pasionati si dornici sa-si atinga scopurile.

In caz ca iti doresti sa stii daca cei din echipa ta sau din familie sunt motivati exista niste indicii. Oamenii nu spun intotdeauna ceea ce simt, insa transmit prin comportamente si atitudine. Daca atmosfera este placuta, plina de interes, de energie, atunci situatia suna bine. Mai e de lucru insa daca apare o atmosfera apasatoare plus indicii de genul lipsa de cooperare, intarziere, plecare fara explicatii, lipsa la intalnirile de planificare si fuga de timpul petrecut impreuna, lungirea pauzelor sau intalnirile cu persoane din afara, nerespectarea termenelor sau a promisiunilor, se plange de tot felul de lucruri, invinovatirea altora, nu urmeaza instructiunile sau sarcinile sale.

Cand lucrurile nu functioneaza la parametrii doriti, persoanele adopta anumite atitudini care indica faptul ca sunt nemultumiti si o spun pe vorbe:

– E doar vina ta, tu esti vinovat, el e vinovat, cine e vinovat?, asta nu s-ar fi intamplat daca… – denota lipsa asumarii, pasarea responsabilitatii, indreptarea spre gasirea vinovatilor in loc de a folosi energia pentru gasirea de solutii

– era mai bine daca…, era mai bine dincolo, era mai bine inainte – denota focusarea pe scuze pentru care aici si acum nu se poate

– familia mea e ciudata, firma asta la care lucrez e jalnica, mama/ tata/ fratele/ sora / colegul / profesorul e nu-stiu-cum – denota lipsa de respect si etichetare, lipsa de stima de sine ceea ce duce la situatii tensionate, aparitia conflictelor, alegerea lipsita de intelepciune a prietenilor sau a locurilor de munca / petrecere a timpului

– eu aflu mereu ultimul / ultima, eu sunt neimportant, parerea mea nu conteaza – denota victimizare spre a obtine beneficii (desigur in mod inconstient) de genul atentie, consolare. Atitudinea poate fi critica, acuzatoare sau trista, plangacioasa.

– asta e, nu am de ales, nu am ce sa fac – aparenta acceptare, care insa duce la acumularea de frustrari, stare de lipsa de cosideratie fata de importanta fiecarui „element al ecuatiei”,  obedienta neconstructiva ce duce la devalorizare, ingroparea creativitatii si a nenumaratelor posibilitati.

Rezultatele se lasa asteptate si din motive care nu au de a face cu motivatia, asadar alti factori pot fi:

-informatii si instruire insuficiente,

-lipsa de competenta datorata varstei sau abilitatilor,

-lipsa de disciplina sau a autoritatii,

-tinte neclare, scopuri ascunse, scopuri personale nealiniate cu cele de familie / grup / echipa,

-probleme individuale.

Atunci cand ni se cere sa identificam factorii care ii motiveaza in general pe oameni, adesea enumeram ceea ce consideram noi motivant, presupunand ca si cei din jur gandesc exact la fel. Unele persoane cauta siguranta, pe cand altii libertatea, unii isi doresc mai multi bani, altii mai mult timp liber, unele persoane au nevoie uriasa de spatiul lor intim pe cand altii ar sta mereu inconjurati de familie, prieteni ori colegi, unele persoane isi doresc o imagine impecabila, pe cand altele se exprima cat mai avangardist etc. Aceste elemente si altele asemenea pot motiva anumite persoane in anumite momente ale vietii, dar cu siguranta nu exista un model standard batut in cuie care sa se plieze pe oricine oricand.

Pentru a fi capabili sa ii motivam pe cei din jur e necesar sa identificam factorii care ii nemultumesc – cauze, eliminarea atitudinii negative – si factorii care le trezesc energia vie, creatoare prin intelegerea nevoilor individuale si scopuri inteligente.

Exista cateva categorii de necesitati pe care majoritatea oamenilor cauta sa si le satisfaca: nevoile de baza – adapost, hrana, haine, caldura, apa, statut social – nevoia de apartenenta, satisfacerea ambitiilor personale / implinirea visurilor si a misiunii. Daca nevoile de baza nu sunt satisfacute, motivatia spre idealuri inalte adesea e redirectionata pe modul supravietuire.

Progresele apar atunci cand:

– intelegem principalele necesitati umane si ierarhizarea lor,

– ne asiguram ca fiecare stie ce are de facut si are abilitatile si capacitatile potrivite,

– exista un dialog sincer si punctual,

– fiecare primeste gradul de responsabilitate pe care il poate sustine,

– se realizeaza grafice si sisteme de observare a rezultatelor,

– ramanem deschisi spre schimbari si dezvoltare permanenta,

– exista sau se creeaza conditii de crestere si satisfactii,

– mediul devine sustinator, incurajator, de imputernicire – oamenii reusesc sa ia singuri decizii sanatoase,

– intelegem conditiile in care stimulentele devin necesare si eficiente si le folosim,

– in loc de critica, oferim feedback, suntem deranjati de comportamente, nu de oamenii,

– identificam ariile in care nu atingem performantele dorite si luam masuri constructive,

– punem in valoare si in actiune calitatile unice ale fiecarui membru pentru binele tuturor,

– ambianta e cat mai placuta, fiecare persoana contribuie si ii ajuta pe ceilalti,

– cautam sa remarcam partea plina a paharului, fiind constienti si de minusuri,

– stim ca a gresi e omeneste, dar nu renuntam, nu disperam, ci ne mentinem propriul moral ridicat si gasim mereu puterea sa ii inspiram pozitiv pe ceilalti.

Tu esti toata motivatia de care ai nevoie!!! Visurile tale devin obiective si obiectivele tale devin realitate daca ramai focusat, motivat, perseverent. Asa cum mancam de trei ori pe zi si ne spalam regulat, e minunat sa ne luam portia de motivatie cat mai des!

Pentru sesiuni, nu ezita sa ma contactezi. Acum e momentul. Everybody needs a coach. Here I am. Lucrez cu adulti, copii, adolescenti. Individual, familie, cuplu, grup. Fata in fata, telefonic, via internet.

Adina Ene on EmailAdina Ene on FacebookAdina Ene on Linkedin
Adina Ene
Master Coach
MasterCoach & NLP Practitioner

Comsilier de Dezvoltare Personala & Formator
Facilitator Access Consciousness

E-mail: adina.ene@academiadecoaching.ro

Tel: +0040.729.518.817

 

 

Cursuri 2017-2018

Academia de Coaching