Coachingul este  inteligenta emotionala pusa in practica. Daniel Goleman, in cercetarile sale a demonstrat ca inteligenta emotionala superioara le da liderilor un avantaj semnificativ la nivel de performanta. El a demonstrat ca inteligenta emotionala este de doua ori mai importanta in raport cu informatiile academice in atingerea performantei la locul de munca.

Pentru inceput, vreau sa specific ca cel ce beneficiaza de coaching dobandeste informatii si deprinde noi abilitati si obiceiuri, dar nu pentru ca i se spune sau i se preda, ci prin descoperirea lor din interior fiind stimulat de specialistul in coaching. Obstacolele interioare sunt adesea mai intimidante decat cele exterioare. Coachingul descatuseza potentialul oamenilor cu scopul de a le maximiza peformantele.

Timothy Gallwey a fost cel ce in urma cu 4 decenii a ilustrat o metoda de coaching scurta, dar cuprinzatoare. In cartea “The Inner Game of Tennis” el a sugerat ca oponentul de pe terenul de tenis ne este prieten daca ne face sa alergam. Pe de alta parte, el a evidetiat ca jucatorul, prin reducerea blocajelor interne, isi va accesa potentialul de a  juca fara prea multe sfaturi tehnice de la antrenor.

Asadar, primul pas pentru accesarea pontentialului interior este inlaturarea programelor bazate pe recomensa si pedeapsa pentru a conduce si motiva oamenii.

Oamenii cauta sa se implice in activitati care le satisfac nevoile . In primul rand, munca satisfice nevoile de baza, de supravietuire si anume le ofera un venit din care sa se poata hrani, hidrata, imbraca, adaposti ei si familiile lor. Mai pot obtine recompense precum  promovari, prestigiu sau o masina de serviciu. Totusi oamenii, ca finte complexe, isi doresc mai mult de atat.

Stima de sine se construieste atunci cand cineva este demn de a alege. Milenialii sunt preocupati de nevoile de autoactualizare. Vor ca munca lor sa aiba semnificatie si scop. Remuneratiile pentru munca lor nu mai sunt suficiente. Este productiv pentru companii sa se gandeasca mai atent la etica lor, la valorile si nevoile angajatilor, dar si la cele ale clientilor, ale comunitatii si mediului: oameni-profit-planeta. In timp ce milenialii cer aceasta schimbare a stilului de conducere, managerii nu stiu cum sa o ofere pentru ca in ierarhizarea prioritatilor companiei dezvoltarea angajatilor este pozitioata dupa presiunea timpului, calitatea serviciului/ a produsului si performanta/profit. Totusi asteptarile angajatilor mai tineri s-au modificat. La interviuri ei sunt precupati atat de oportunitatile de dezvoltare din cadrul firmei cat si de stilul de leadership. Ei vor migra la diverse locuri de munca daca nu le vor fi satisfacute nevoile care le cresc stima de sine si aceasta se poate realiza printr-un stil de conducere tip coaching. Treaba managerului modern este sa le creeze spatiu oamenilor sa creasca, astfel putandu-le accesa adevaratul potential.

In esenta coachingul inseamna parteneriat, colaborare si credinta in potential prin constientizare si responsabilitate. Mai exact comportamentele precum judecata si invinovatirea amplifica interferentele din procesul de invatare, curiozitatea si parteneriatul fiind alternativele care cresc potentialul. Folosind noua abordare, liderii simt adesea ca pierd din putere daca nu mai dau ordine, insa randamentul echipei creste considerabil.

Varful de lance al coachingului si al dezvoltarii organizationale este reprezentat de o mentalitate interdependenta. Liderii daca se dezvolta in asa fel incat sa conduca organizatii interdependente in care oamenii sa creasca si sa isi implineasca potentialul, atunci organizatiile incep sa aiba acces la adevaratul potential al fiecarui angajat. Companii mari, precum Michelin, au aplicat sistemul de ledership bazat pe coaching. Mai exact ei au inlocuit ierarhia cu increderea in uzinele din 6 tari. Membrii echipei din Le Puy-en-Velay, Franta isi descriu acum liderii ca fiind coach. In continuare, dorinta companiei este de a indeparta cultura dependenta in intreg grupul. Este imbucurator faptul ca deschiderea organizatiilor in aceasta directie este din ce in ce mai mare.

Pentru ca un lider sa aplice sistemul de management bazat pe coaching, in primul rand este necesar sa il cunoasca, sa il integreze in viata lui si mai apoi sa il aplice in relatiile profesionale. Cresterea personala nu este o destinatie ci o calatorie. Odata inteles acest proces vom constientiza beneficiile personale si profesionale ale coachingului, vom invata ca in fiecare situatie sa ne uitam inspre noi si nu inspre ceilalti, sa extragem invatamintele dintr- un esec, sa ne acceptam si sa ii acceptam pe cei din jur asa cum sunt, fiinte minunate venite in aceasta lume pentru a creste spiritual.

Coachingul este un catalizatorul proceselor interioare prin care resursele intra in reactie pentru a crea performanta. Va recomand sa il accesati oricand simtiti ca ceva nu este clar in viata voastra personala sau profesionala.

Te astept sa te programezi la o sesiune gratuita sa il descoperi.

 

Manuela Balaban on Email
Manuela Balaban
Life & Business Coach 
manuela.balaban@academiadecoaching.ro

Manuela Balaban

Manuela Balaban

Life & Business Coach  manuela.balaban@academiadecoaching.ro