In creier, centrul durerii fizice este acelasi cu centrul durerii emotionale. Atunci cand ai o boala, o durere fizica, mergi la doctor. De ce nu faci la fel cand ai o suferinta emotionala? Cum o depasesti? Sunt persoane care vor sa uite cat mai repede si nu vor sa vorbeasca despre ea. Altii aleg sa spuna familiei sau prietenilor. Putini merg la specialist, terepeut, psiholog sau coach.

    Ce am observat ca se intampla de cele mai multe ori cand le spui prietenilor sau familiei?

  1.     Nu stiu cum sa reactioneze, sa te sustina, sa te incurajeze. Vin cu sfaturi care, uneori, nu se potrivesc. Se supara ca nu ii asculti,  fara sa se gandeasca daca ce spun ei e ok pentru tine, daca tu vrei sau poti sa faci ceva, fara sa tina cont de experienta ta, de tiparele tale de gandire si comportament, de educatia primita etc.
  2.     Nu suporta durerea ta, nu stiu cum sa gestioneze situatia si cauta sa o minimalizeze sau sa o nege, ceea ce iti produce si mai multa suferinta, pentru ca te simti neinteles, neiubit.
  3.     Nu stiu sa asculte, vorbesc peste tine si vin cu exemple si comparatii care nu ti se potrivesc sau iti scad increderea in tine. “Uite X cum a trecut peste asta, tu de ce nu poti sa faci la fel?  E atata lume care a fost in situatia ta!” Ceea ce nu inteleg ei este faptul ca fiecare om este unic si ca actioneaza, simte si gandeste diferit, traieste diferit acelasi experiente.

CE-I DE FACUT IN ACEASTA SITUATIE?

Atunci cand esti in suferinta, ai nevoie de iubire si acceptare.

  1. Este bine sa ceri sprijinul cuiva. Daca ai un prieten care stie sa asculte fara sa judece, este ok. Daca nu ai astfel de oameni in jurul tau atunci apeleaza la un specialist, asa cum apelezi la  un doctor cand ai o durere fizica.
  2. Daca tu crezi ca poti sa o depasesti singur ia-ti un timp si raspunde la cateva intrebari:
  •        Ce imi aduce bun aceasta suferinta?
  •        Ce gandesc eu in momentul in care sufar?
  •        Ce imi doresc eu sa fac acum? Ce pot eu sa fac acum? Ce depinde de mine?
  •        Ce pot sa invat eu din aceasta experienta?
  •        Ce pierd daca raman in acesta stare?

Este bine sa iti iei un timp sa raspunzi in scris la aceste intrebari.

  1. Scrie o scrisoare catre acea persoana care ti-a provocat suferinta. Poate fi si cineva care acum nu mai este in viata. Scrie ce iti vine in minte, fara sa te cenzurezi. Pune scrisoarea intr-un plic si da-i foc.
  2. Alege daca vrei sa mai pastrezi in preajma ta o persoana care te faci sa suferi! Tu decizi din postura de adult responsabil care isi asuma si consecintele actiunilor sale.
  3. Observa-te cu atentie! Cat de mult te iubesti tu pe tine, te respecti, te apreciezi? Iti respecti principiile tale? Munca ta? Ce faci tu de atragi langa tine persoane care te fac sa suferi? Incepe prin a te iubi pe tine!
  4. Iarta-i pe cei care te-au facut sa suferi, iarta-te pe tine pt ca te-ai pus in acele situatii. Gandeste-te cu blandete la cel care ai fost atunci cand ai luat acea decizie. Pentru ca a fost cea mai buna alegere pentru acel moment, avand in vedere experienta si cunostintele tale din trecut.
Dumitra Chiriac