Te consideri o persoana calma? La aceasta intrebare multi raspund: “Da, eu sunt calm, dar ma enerveaza persoana X sau x situatie. Calmul se afla in interiorul nostru. Esti o persoana calma atunci  cand iti pastrezi starea, indiferent de ce se intampla in jurul tau. Adica gestionezi situatiile tensionate cu calm. Pe cele linistite toti le gestionam bine. Stimulul din afara ta iti indica unde ai de lucrat cu tine, in cazul in care inca te mai enervezi pentru ca cineva are alta parere decat a ta, face lucrurile in mod diferit, te irita faptul ca nu ai obtinut rezultatul dorit, te enerveaza traficul, copilul, mama, seful etc.

CE-I  DE FACUT?

  1.     Identifica acele situatii in care te enervezi. Ia o foaie si un pix si scrie ce iti vine in minte, cat mai multe evenimente.
  2.     Cauta acum gandurile care au fost in acele momente. De exemplu. Te enerveaza copilul cand ii spui ceva si el nu iti raspunde. Si urmatoarea data cand il strigi deja esti nervos. Pentru ca poate te gandesti ca asteapta sa il strigi de 5 ori sau ca nu te asculta, ca vrea sa faca doar ce ii place etc. Aceste ganduri genereaza o emotie si, din acea emotie, actionezi. Adica poti sa tipi la copil, sa ii spui ca il pedepsesti, sa il certi etc. Rezultatul este ca ti-ai schimbat starea si poate nici copilul nu a facut precum i-ai  cerut. Si normal ca dai vina pe el, ca te enerveaza, consideri ca nu ai cum sa iti pastrezi calmul in asemenea situatii. Te simti vinovat ca ai tipat.
  3.     Inlocuieste gandurile generatoare de furie, cu ganduri constructive, adica cum ti-ar placea tie sa se poarte copilul. De exemplu: “Copilul raspunde cum imi aude vocea si este atent la ce ii spun”. Spune de mai multe ori pe zi aceste afirmatii.
  4.     Cand simti cum furia creste in interiorul tau, ia o pauza. In care alege sa faci  un lucru concret: fie respiri in 4 timpi, cat mai profund, (adica inspiri in timp ce numeri pana la 4, tii respiratia timp de 4 secunde, expiri numarand pana la 4 si iar tii respiratia in timp ce numeri pana la 4), fie enumeri 5 obiecte din jurul tau si le descrii pe scurt, fie spui numele a 5 capitale. Aceste exercitii te ajuta sa iesi din emotie si sa activezi acea parte a creierului responsabila cu ratiunea sa iti dai seama ca situatia poate fi rezolvata in alt mod, cu calm si responsabilitate.
  5.     Antreneaza-te cat mai mult cu aceste exercitii in situatii usoare, de exemplu cand stai in trafic, cand cineva poate iti taie calea,  cand auzi pe cineva din jurul tau tipand, nu neaparat la tine. Acest fapt te ajuta ca atunci cand esti in emotia nedorita, sa iti vina automat comportamentul fara sa mai stai pe ganduri, sa te intrebi: “ Oare ce sa fac, cum era  exercitiul acela?”.

Faptul ca devii o persoana calma te ajuta sa iti cresti increderea in tine, sa elimini teama ca nu te descurci in anumite situatii sau ca nu ai solutii. Pentru ca atunci cand esti in armonie cu tine vezi oportunitatile, vezi lucrurile mult mai clar si poti lua decizii potrivite si sa fii mai sanatos.

Daca doresti sa devii o persoana calma si sa gasesti propriile tale metode prin care sa raspunzi cu calm la stimulii tensionati din exterior, te astept la o sesiune gratuita cu mine.

Dumitra Chiriac